Ana içeriğe atla

Genel Bakış

İcra Başkanı Mesajı

Değerli Paydaşlarımız,

Pandemiyle şekillenen 2020 yılı, tüm hedeflerimizi yeniden gözden geçirdiğimiz ve hepimizin özverili çalışmaları sayesinde büyümemizi sürdürebildiğimiz bir yıl oldu. Yılın ilk çeyreğinde hızla dünyaya yayılan pandemi kısa sürede dünya kamuoyunun bir numaralı gündem maddesi oldu. Son yüzyılın en büyük ekonomik bunalımı olarak görülen salgınla ilgili tüm dünyada toplumsal ve ekonomik önlemler alındı. Salgının istihdam, tedarik zincirleri ve üretim kapasitesi üzerinde yaratabileceği kalıcı tahribatı gidermek için küresel çapta önemli boyutlarda mali tedbirler uygulamaya konuldu. Azalan küresel talep ve zorunlu üretim kısıtlamaları dünya ticaret hacminde keskin düşüşlere yol açtı. Salgının etkisiyle ikinci çeyrekte Türkiye ekonomisi de yüzde 9,9 daraldı. Üçüncü çeyrek de alınan önlemlerle başlayan ekonomik faaliyetlerde normalleşme çalışmaları ile birlikte gelen toparlanma sayesinde üçüncü çeyrek %6.7’lik bir büyüme gerçekleşti. Aşı çalışmaları ile ilgili olumlu gelişmeler ve önlemlere uyum sayesinde daha iyi sonuçların da gelmesini ve belirsizliklerin ortadan kalkmasını umuyoruz.

Anadolu Grubu olarak 70. yılımıza denk gelen bu süreçte, her şeyden önce tüm çalışanlarımızın sağlığı ve faaliyetlerimizin sürdürülebilirliği için gerekli önlemleri aldık. Tüm dünyayı etkileyen salgın sürecinde hep birlikte paydaşlarımıza ve toplumumuza fayda sağlayan pek çok proje gerçekleştirerek milli dayanışmaya destek olduk. Yıl boyu operasyonlarımızda yürüttüğümüz etkili finansal ve operasyonel stratejiler sayesinde sürdürülebilir büyüme yolunda hedeflerimize emin adımlarla ilerlemeye devam ediyoruz. Hepimizin ortak bir ruha, yol gösterici bir pusulaya ihtiyaç duyduğu bu zorlu yılda, aynı yöne bakmamızı sağlayacak Anadolu Grubu Değerlerimizi yeniden gözden geçirerek tüm paydaşlarımıza sunduk ve onların ışığında çalışmalarımıza devam ediyoruz. Yıllardır şirketlerimizin yürüttüğü başarılı sürdürülebilirlik çalışmalarını 2 yıldır yepyeni bir boyuta taşıyan Anadolu’dan Yarınlara markamızla öncü çalışmalar hayata geçirmeye devam ediyoruz. Holding olarak Borsa İstanbul Sürdürülebilirlik Endeksine girdik. İçinde bulunduğumuz süreçte her zamankinden önemli hale gelen dijital dönüşüm çalışmalarımıza hız kazandırıyor, yeniliğe yatırım yapıyor, Bi-Fikir ile yeni fikir ve projeler üretmeye devam ediyoruz. Anadolu Grubu Ailesi olarak tüm paydaşlarımızla birlikte pandemi sürecini de güçlü bir şekilde atlatacağımıza inanıyoruz.

Pandeminin beraberinde getirdiği tüm zorluklara rağmen, Anadolu Grubu olarak 2020 yılını toplam konsolide satışlarda 2019 yılına göre %21 artışla 62,1 milyar TL seviyesinde kapattık. Migros, Meşrubat, Bira ve Otomotiv operasyonlarımızdaki gelir artışları konsolide hasılat büyümesinin ardındaki önemli bileşenler oldu. 2020 yılında geçen seneye göre artan operasyonel kârlılığımız neticesinde, konsolide FAVÖK artışı yıllık bazda %21 artarak 8,4 milyar TL’ye ulaşırken, FAVÖK marjı da %13,5 seviyesinde gerçekleşti. Bilanço tarafında da toplam konsolide aktiflerimiz %10 artışla 73 milyar TL’yi geçti.

Grup şirketlerimiz de bu yıl pandeminin farklı sektörler üzerindeki etkilerine ve zorlu koşullarına rağmen önemli gelişmelere imza attılar. Anadolu Efes, yurt içinde ve yurt dışında çeşitli pandemi kaynaklı kısıtlamalara rağmen toplam satış hacminde yılı geçen sene ile aynı seviyede kapattı. %87 oranında bir yurtdışı satış hacmine sahip olan şirketimiz, ciro artışının yanında sıkı bilanço yönetimi ile güçlü bir serbest nakit akışı sağladı. 2 yıllık Ar-Ge çalışmalarının sonucunda, Efes markalarımıza +1 lezzet ve +1 kalite sağlayan, Türkiye’de ve dünyada Lager biraların kalite standardını yeniden belirleyen “+1 Dinlendirme” tekniğini geliştirdi. Girişimcilik ekosistemiyle ve çiftçilerle omuz omuza çalışmaya devam eden Anadolu Efes, pandemi döneminde toplumsal fayda projeleriyle iş dünyasına öncülük etti. Gerek yurt içi gerekse yurt dışı operasyonlarında başarılı bir yıl geçiren Coca-Cola İçecek (CCI)’in cirosu %20 artış gösterirken marjlardaki iyileşme dolayısı ile FAVÖK %21,8 seviyesinde artış gösterdi. Pandeminin başından bu yana topluma verdiği destek ile Best Business Awards Covid-19 kategorisinde Üstün Destek Ödülü'nü aldı. Sürdürülebilirlik raporu ve raporun iletişim çalışmaları ile Spotlight Awards'un ilk 100 listesinde 1. sırada yer alırken, EDIE Sürdürülebilirlik Liderleri Ödüllerinde finale kaldı. Migros, bu zor dönemde mağazaları ve online kanalları ile önemli bir satış hacmi yakaladı ve %26 büyüme ile başarılı bir yılı geride bıraktı. Avrupa ve Türkiye’nin ilk online taze gıda satış platformu Migros Sanal Market 81 ilde hizmet verir hale gelirken, MKolay ile jet kasadan 30 saniyede ödeme özelliği devreye girdi. BIST Sürdürülebilirlik Endeksi’ne yedi yıl üst üste giren tek perakende şirketi oldu.

Otomotiv sektöründeki daralmanın devam etmesine rağmen, Anadolu Grubu olarak bu alanda faaliyet gösteren şirketlerimiz toplamında %38 oranında bir büyüme sağladık ve yenilikçi çalışmalarımızı hızla sürdürüyoruz. Anadolu Isuzu, 16 yıldır süren Türkiye midibüs ihracatı liderliğini korurken, Turkishtime’ın “Ar-Ge 250” çalışmasında 25 patent sayısı ile en fazla patent alan otomotiv markası oldu. D-Max’in üçüncü jenerasyonunu yollara çıkaran Anadolu Isuzu, araçlarında geliştirdiği Covid-19 önlem paketleri ile sektörde bir ilke imza attı. KIA Türkiye, en beğenilen modellerinden Picanto, Rio ve Stonic modellerini yenilenen yüzleriyle satışa sundu ve son 10 yılın en yüksek pazar payını elde etti. Online bayi uygulamasını başlatan KIA, üst üste 6. kez, ABD’nin saygın kalite araştırma şirketlerinden biri olan JD Power tarafından “En kaliteli otomotiv markası” seçildi. Garenta, franchise modeli ile 17 şehir ve 3 havalimanı şubesi açarak 30 ilde 46 şubeye ulaştı. 2 yılda 2 milyon defa kiralama sayısını aşan ve böylece 12 bin ton CO2 salınımının önüne geçerek çevresel sürdürülebilirliğe katkı sağlayan MOOV, tam dijital alt yapısı ve 100 binden fazla aktif kullanıcısıyla 3 büyükşehirde MOOVER’ların hayatını kolaylaştırmaya devam ediyor. 130 binden fazla ikinci el otomobili dijital gücüyle yeni sahipleriyle buluşturan ikinciyeni.com, bayilik sistemiyle dijitaldeki gücünü fiziksel satış ortamına da taşıyor. Anadolu Motor, ilk defa ürettiği yeni 3 ileri ve 1 geri şanzımanlı Antrac 212 B3 çapa makinasını piyasaya sürdü. Hem marin hem de tarım makinaları kanalında son yılların en yüksek satış adetlerine ulaştı.

Tarım, Enerji ve Sanayi Grubu şirketlerimizde de faaliyetlerimiz istikrarlı bir şekilde sürüyor. Anadolu Etap, bu yıl Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi’ne imza atarak sürdürülebilirlik taahhüdünü uluslararası platforma taşıdı. Tüm lokasyonlarında aldığı üst düzey Covid-19 önlemleriyle, ülkemizin ve ABD’den Uzak Doğu’ya uzanan geniş bir coğrafyada 60’tan fazla ülkenin kaliteli taze meyve ve meyve suyu konsantresi ihtiyacını kesintisiz şekilde karşılamaya devam ediyor. Grubumuzun enerji sektöründeki yatırımları olan Aslancık ve Paravani Hidroelektrik Santralleri, faaliyetlerine başarılı bir şekilde devam ediyor. Adel Kalemcilik, kırtasiye sektöründe TSE Covid-19 Güvenli Üretim Belgesi alan ilk şirket oldu ve pandemi boyunca müşterilerine desteğini sürdürdü. McDonald’s lezzetli ve doyurucu ürünleri doğru ve uygun fiyatlarla sunarak 2020’ye artan satış ve müşteri sayısıyla başladı. Restoranların yalnızca “Gel Al” ve “Eve Sipariş” hizmeti verebildiği pandemi döneminde, “Temassız Teslimat” gibi projeleri hızla hayata geçirdi. AND Gayrimenkul’ün ‘’Türkiye’nin En İyi Konut Projesi’’ ödüllü AND Pastel Projesi’nde, hayata geçirilen yenilikçi uygulamaların da katkısı ile son 4 yılın en yüksek satış adedine ulaşıldı.

Sosyal kuruluşlarımızla da toplumumuz için değer üretmeye devam ediyoruz. Pandemi döneminde projelerini dijital ortama taşıyan Anadolu Vakfı, eğitime desteğini kesintisiz sürdürdü. Bursiyer eğitimlerini ve Mentorluk Programını online olarak sürdüren Vakfımız, yine dijital kanallardan sürdürdüğü Değerli Öğretmenim projesi ile 53 ilde 150.000’den fazla öğretmene ulaştı. Sağlıkta Sosyal Sorumluluk çalışmalarında da toplamda 53.000’den fazla ihtiyaç sahibine 660.000’den fazla bedelsiz sağlık hizmeti sağladı. Anadolu Sağlık Merkezi, alınan üst düzey önlemler ve çalışanlarının gösterdiği koşulsuz özveriyle Covid-19 salgınında nitelikli sağlık hizmetini kesintisiz şekilde hastalarına ulaştırmaya devam etti. Capital Dergisi’nin 20 yıldır gerçekleştirdiği “İş Dünyası’nın En Beğenilen Şirketleri” araştırmasına bu yıl ilk kez eklenen hastane kategorisinde ikinci seçildi. Anadolu Efes Spor Kulübü, Covid-19 pandemisi nedeniyle iptal edilen Euroleague, Basketbol Süper Ligi ve Basketbol Gençler Ligi’nin farklı yaş kategorilerinde aldığı sonuçlarla ve liderlik pozisyonlarıyla bizleri gururlandırdı. Ayrıca, özellikle pazarlama ve sosyal sorumluluk aktiviteleri ile sektörde pek çok saygın ödüle layık görüldü.

AEH Sigorta Acenteliği, 2020 yılında da grup şirketlerimizin sigorta maliyetlerine önemli ölçüde fayda sağlamakla beraber grup dışı portföyünde de büyüme gerçekleştirmeye devam etti.

Anadolu Grubu Ailesi olarak, 2021 yılında da işimizi en iyi şekilde yapmaya, faaliyet gösterdiğimiz her alanda sürdürülebilir bir şekilde değer katmaya devam edeceğiz. Pandemi sürecinin beraberinde getirdiği zorlukları kararlılık ve hassasiyetle ele alarak tüm operasyonlarımızda temkinli ve etkin finansal yönetim anlayışımızı sürdürecek ve hedeflerimiz doğrultusunda emin adımlarla ilerleyeceğiz.

Başarı hikayemizde bir yılı daha geride bırakırken, gösterdikleri özveri için tüm çalışanlarımıza ve başta tüketicilerimiz olmak üzere bizlere destek veren ve güvenen tüm paydaşlarımıza teşekkürlerimi sunarım.

Hurşit Zorlu
İcra Başkanı

Nisan 2021