Ana içeriğe atla

Genel Bakış

İcra Başkanı Mesajı

Değerli Paydaşlarımız,

2019 yılı makro dengelerdeki değişimlere rağmen büyümemizi başarıyla sürdürdüğümüz, şirketlerimiz bünyesinde yatırımlarımızı yaptığımız ve gelecek odaklı çalışmalarımızda önemli aşamalar kat ettiğimiz bir yıl oldu. Grubumuz bugün sürdürülebilir büyüme hedefiyle, 19 ülkede, 80'e yakın şirket, 66 üretim tesisi ve yaklaşık 80 bin istihdamla faaliyetlerine devam ediyor. 70. yılımıza Anadolu Grubu ailemizden aldığımız güçle; yeni hedefler, yeni heyecanlar ve her zamanki gibi yeni başarı hikayeleri yazacağımız inancıyla girdik.

2019, hem dünya hem de Türkiye açısından zorlu bir yıl oldu. Dünya 2019 yılına FED’in yıl içerisinde faiz artırımlarına devam edeceği öngörüleri ile başladı. Ancak FED, yılın ikinci yarısında tam tersine faiz indirimi kararı aldı. ABD ve Çin arasındaki ticaret savaşlarının seyri, küresel ekonomik büyümeye yönelik kaygılar ve Brexit sürecinin belirsizliği ekonomideki dalgalı seyrin yıl sonuna kadar sürmesine neden oldu.

Türkiye ise 2019 yılına ekonomik faaliyetlerin zayıf seyrettiği, Türk Lirası’nın değer kaybetme eğiliminde olduğu, faizlerin yüksek, hisse senedi piyasasının ise güçsüz ve dalgalı bir performans gösterdiği bir ortamda başladı. Bir önceki yıl yüzde 2,8 büyüyen Türkiye ekonomisi, 2019 yılının ilk çeyreğinde yüzde 2,3 ve ikinci çeyreğinde yüzde 1,6 daraldı, üçüncü çeyrekte ise yüzde 0,9 ile yeniden büyüme eğilimine girdi. İkinci yarıda toparlanmaya başlayan ekonomimizde faizler hızlı ve güçlü bir şekilde düşüşe, hisse senedi piyasası ise yükselişe geçti. Genel olarak enflasyon ve cari dengede iyileşmelerin yaşandığı 2019 yılında; enflasyon aşağı yönlü bir eğilim izledi. 2019, iç talebin zayıf olmasının etkisiyle cari dengenin pozitife döndüğü, Türk Lirası’nın bir önceki yıl yaşadığı hızlı değer kaybını dengelemeye çalıştığı bir yıl oldu.

Anadolu Grubu olarak böyle bir konjonktürde 2019 yılını toplam proforma konsolide satışlarda 2018 yılına göre %22 artışla 51,7 milyar TL seviyesinde kapattık. Özellikle Bira, Meşrubat ve Migros operasyonlarımızdaki gelir artışları proforma konsolide hasılat büyümesinin ardındaki önemli bileşenler oldu. 2019 yılında geçen seneye göre artan operasyonel kârlılığımız neticesinde, konsolide proforma FAVÖK de satış gelirleri gibi yıllık bazda %22 artarak 5,7 milyar TL’ye ulaşırken, FAVÖK marjı da %11,0 seviyesinde gerçekleşti. Bilanço tarafında da toplam proforma konsolide aktiflerimiz %21 artışla 68 milyar TL’yi geçti.

6 ülkede 21 fabrikası ile 300 milyon tüketiciye ulaşan Anadolu Efes; Türkiye, Rusya, Kazakistan, Ukrayna, Gürcistan ve Moldova’da pazara öncülük ediyor. Sektörünün gelişimi için kaliteden ödün vermeden dünyanın önemli markalarını tüketicilerle buluşturmaya devam ediyor. Gelecek Turizmde ve Gelecek Tarımda-Akıllı Tarım projeleri ile sosyal fayda yaratmaya devam ederken, girişimcilik ekosistemine ve kültür-sanata destek oluyor. Coca-Cola İçecek (CCI), bu yıl elde ettiği ticari başarılarla Coca-Cola Sistemi’nin en prestijli ödülleri olan GCCL Büyük Ödülünü ve Woodruff Kupasını kazandı. 10 ülkede faaliyet gösteren CCI, Coca-Cola Energy başta olmak üzere 20’ye yakın yeni ürünü piyasaya sundu. Özellikle su ve enerji kullanımındaki iyileşmeler ve sürdürülebilir ambalajlama çalışmalarıyla çevresel ayak izini önemli ölçüde azalttı. Türkiye’nin en fazla taze gıda satışı yapan perakendecisi konumunu koruyan Migros, geliştirdiği inovatif uygulamalarla en iyi alışveriş deneyimini sunmaya devam ediyor. Bu yıl başlattığı “Migros Hemen” uygulamasının yanı sıra, Türkiye çapındaki mağazalarında haftanın 7 günü akşam 22.00’ye kadar para transferi yapma imkanı da sağlıyor. Borsa İstanbul’un ‘BİST Sürdürülebilirlik Endeksi’ne altı yıl üst üste girebilen ilk ve tek perakende şirketi olmaya devam ediyor.

2019 yılında otomotiv sektöründe yaşanan daralma devam ederken, Anadolu Grubu olarak bu alandaki çalışmalarımızda önemli gelişmeler kaydettik. Anadolu Isuzu Gürcistan Novociti Life ihracatı ile Türkiye’nin en büyük midibüs ihracatına imza attı. Dünyanın en büyük otobüs fuarı Busworld’de 3 yeni aracının lansmanını gerçekleştirerek alternatif yakıtlı araçlarda iddiasını ortaya koydu. Anadolu Savunma markası ile askeri amaçlı ürettiği araçlarını ilk defa sergileyerek ilk teslimatını da gerçekleştirdi. Sportage’ın dizel otomatik versiyonunun artan satışlarıyla büyük başarı sağlayan KIA Türkiye, yılın ilk çeyreğinde tamamen yenilenen yüzüyle C segmentinin gözdelerinden CEED’i, Aralık ayında da C SUV segmentindeki yeni modeli XCEED’i ülkemize getirdi. Garenta, günlük kiralama tarafında 25’e ulaşan bayi sayısı ile büyümeye devam ederken Türkiye’nin ilk araç paylaşım hizmeti olan MOOV by Garenta ile her ay ortalama 125.000 adet kiralama gerçekleştiriyor. ikinciyeni.com, 400 bine yaklaşan üye sayısıyla 100 bine yakın aracın satışını platform üzerinden gerçekleştirdi. Şekerpınar’da ürettiği Antrac 820 BS büyük çapa makinesini lanse eden Anadolu Motor, distribütörlüğünü yaptığı Honda Marine dıştan takma deniz motorlarına ek olarak, marine ürün grubuna yeni eklenen ürünleriyle bu kanalda önemli bir ciro artışı elde etti.

Tarım, Enerji ve Sanayi Grubu şirketlerimizde de faaliyetlerimiz başarıyla devam ediyor. Anadolu Etap, 8 çiftliği, 5 milyon meyve ağacı, 3 meyve suyu fabrikası ve 1 paketleme tesisi ile Türkiye’de tarımın ve tarıma dayalı endüstrinin gelişimine öncülük etmeye devam ediyor. İşlediği meyvelerin yüzde 65’ini geniş bir coğrafyada 60’ın üzerinde ülkeye ihraç eden Anadolu Etap, Mersin Fabrikası ve Tahirova çiftliğindeki iki Ar-Ge merkezi ile tarım sektörünün geleceğine yatırım yapıyor. Grubumuzun enerji sektöründeki yatırımları olan Aslancık ve Paravani Hidroelektrik Santralleri, 5 yılı aşkın süredir faaliyetlerine başarılı bir şekilde devam ediyor. Adel Kalemcilik, 50. yılını kutladığı 2019’da Ar-Ge merkezi olarak; çocukları, eğitimi ve yaratıcılığı merkezine alan inovasyon anlayışına yeni bir boyut getirdi. Selüloz bant pazarının tanınmış markası olan Panfix’in de Türkiye distribütörlük hakkını alan şirketimiz yerel üretim imkanı ile ulaşılabilir fiyat seviyesinde ürünler sunmaya devam ediyor. McDonald’s, restoranlarındaki ve dijital kanallarındaki müşteri deneyimini iyileştirmenin yanı sıra akılda kalıcı iletişim kampanyalarıyla müşteri sayısını ve satışlarını çift haneli olarak büyüttü. AND Gayrimenkul, Anadolu Yakası’nın en yüksek kira değerine sahip ofis projesi AND Kozyatağı ile uluslararası birçok markaya ev sahipliği yapmaya devam ediyor. Bölgenin en büyük ölçekli konut projesi olan ve 2019 başında yaşamın başladığı AND Pastel’de yaşayan sayısı her geçen gün artıyor. Efestur, kurumsal ve bireysel tüm müşterilerine daha hızlı ve kolay erişim, rekabetçi fiyatlar, raporlama olanakları ve dijital platformun kolaylıklarını sunuyor.

Sosyal kuruluşlarımızla da toplumumuz için değer üretmeye devam ediyoruz. 40. yılını kutlayan Anadolu Vakfı, bugüne kadar Anadolu’nun dört bir yanında 50 eser yaptırdı ve 29 binin üzerinde burs verdi. Toplamda 50.000’e yakın ihtiyaç sahibi vatandaşımıza 600.000’in üzerinde bedelsiz sağlık hizmeti sağlayan Vakfımız, “Değerli Öğretmenim” projesi ile Türkiye’nin 50 ilinde 80.000’den fazla öğretmene ulaştı. Mentorluk Programı kapsamında 54.000 saat bireysel mentorluk desteği verildi. Anadolu Sağlık Merkezi, Avrupa Kanser Enstitüleri Birliği’nin standartlarını sağlayarak OECI akreditasyonu alan Türkiye ve yakın coğrafyadaki ilk klinik kanser merkezi oldu. Ayrıca İnsan Odaklı Bakım alanındaki başarısını tescilleyerek Planetree Altın Akreditasyonu’na da layık görüldü. Anadolu Efes Spor Kulübü, 2019’da EuroLeague’de finale yükseldi, Türkiye Basketbol Ligi’ni 14. kez şampiyon olarak tamamladı ve Cumhurbaşkanlığı Kupası’nı kazandı. Altyapımızda U16 Yıldız A ve U14 Küçük A takımlarımız Türkiye Şampiyonu oldu.

AEH Sigorta Acenteliği ise 2019 yılında da grup şirketlerimizin sigorta maliyetlerine önemli ölçüde fayda sağlamakla beraber grup dışı portföyünde de büyüme gerçekleştirmeye devam etmiştir.

Anadolu Grubu olarak, 2020 yılında da işimizi en iyi şekilde yapmaya, yenilikçi ve öncü çalışmalar gerçekleştirmeye, faaliyet gösterdiğimiz her alana değer katmaya devam edeceğiz. Bu yıl da tüm operasyonlarımızda temkinli ve etkin finansal yönetim anlayışımızı, kararlılık ve hassasiyetle ele alarak sürdürülebilir büyüme hedefimiz doğrultusunda emin adımlarla ilerleyeceğiz.

Başarı hikayemizde bir yılı daha geride bırakırken, gösterdikleri özveri için tüm çalışanlarımıza ve başta tüketicilerimiz olmak üzere bizlere destek veren ve güvenen tüm paydaşlarımıza teşekkürlerimi sunarım.

Hurşit Zorlu
İcra Başkanı

Nisan 2020